سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز مشاوره فردوس(کلینیک روانشناسی فردوس)طرف قراردادفولادمبارکه

ازدواج موفق

محمود نصوحی- کارشناس ارشد روانشناسی"روانشناسی ازدواج موفق"

چه کسانی برای ازدواج مناسب نیستند؟ هر انسانی دارای ویژگیهای مثبت و منفی بوده و هیچ انسانی بدون عیب نیست. ولی وجود برخی از ویژگیهای مخرب در افراد باعث بروز مشکلات جدی در ازدواج می گرددچنانچه افرادی دارای برخی از ویژگیهای زیر باشند ازدواج با آنها می تواند زیان بخش باشد و توصیه می گردد از ازدواج با آنها خودداری گردد.باید به این ویژگیها در طول دوره آشنایی کاملاً توجه شود.

1- افرادیکه بیماری روانی صعب العلاج دارند،افراد بسیار گوشه گیر و درونگرای بسیار شدیدبا افکار عجیب و غریب که با دیگران کاری ندارند و وقت شان را در تنهایی می گذرانند،افراد با افسردگی و نوسانات خلقی بسیار شدید،افراد با بیماری وسواس بسیار شدید که درمان بسیار مشکلی دارند. 

2- افرادی که از نظر هوشی مشکل دارند.افراد دارای هوش پایین که توانایی اداره زندگی و کفایت فرزندپروری ندارند.

3- افرادی که خودشان هیچ تمایلی به ازدواج ندارند و از پیامدها و مسئولیتهای ازدواج می ترسند.

4- بیماران پارانوئید و افراد با سوء ظن شدید که دیگران را کنترل می کنند. افرادی که سعی در کنترل همسران و رفت و آمد آنها دارند،تلفن منزل یا محل کار آنها را بدون دلیل کنترل می کنند و یا آنها را محبوس می کنند،آینده خوبی برای زندگی ندارند.

5- افراد معتاد به الکل،داروها و مواد مخدر.از آن جا که فرد معتاد نیاز به درمان جدی دارد باید تا پس از درمان از ازدواج با او اجتناب کرد.این پرهیز از ازدواج به دلیل خود اعتیاد نیست،بلکه به دلیل تاثیراتی است که مواد بر روی فرد بر جای می گذارد. از جمله خواب آلودگی،کاهش میل جنسی،ناتوانی در برقراری ارتباط صمیمانه،پرخاشگری،عدم پذیرش مسئولیت های زندگی،از دست دادن شغل،و...

6- افرادی که انحرافات و مشکلات جنسی دارند.

7- افرادی که بالغ آنها شکل نگرفته و هنوز کودک مانده اند. این افراد معیاری برای تصمیم گیری و انتخاب ندارند، نمی توانند سنجیده حرف بزنند و سنجیده رفتار کنند، غیر قابل اعتمادند، بی هدف و بی انگیزه اند، توانایی برقرای ارتباط با دیگران را ندارند و....

8- افرادیکه از روابط فبلی خود هنوز التیام نیافته اند.

9- افرادیکه نمی تواننداحساسات و عواطف خود را بیان کنند.یک بخش مهم ازدواج،ارتباط عاطفی است و چنانچه فرد نتواند عواطف و احساسات خود را بروز دهد،در زندگی مشترک مشکل بوجود               می آید.

10- افرادی که خانواده ای آزار دهنده دارند و نمی توانند از همسرشان در مقابل آزار آنها حمایت کنند.برخی از خانواده ها بصورت بسیار جدی در زندگی مداخله می کنند وحریم ازدواج را به رسمیت نمی شناسند . این خانواده ها تاثیر منفی زیادی بر زندگی می گذارند.اگر همسر نتواند رفتارهای آزار دهنده خویشاوندان را کنترل کند،بتدریج اوضاع وخیم و غیرقابل تحمل می گردد.

11- افرادیکه مسئولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرند.این افراد دیگران را به خاطر مشکلات و مسائل خود ،مقصر می دانند و دیگران را سرزنش می کنند.مسئولیت شرایط و اتفاقات زندگی خود را بر عهده نمی گیرند.

12- افرادی که به سرعت و به شدت خشمگین می شوند و نمی توانند خشم خود را کنترل کنند.

13- افرادی که به دلیل مشکلات خانوادگی و برای نجات از خانواده خود می خواهند ازدواج کنند.