سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز مشاوره فردوس(کلینیک روانشناسی فردوس)طرف قراردادفولادمبارکه

کنکوری ها بخوانند.(چگونه با آرامش تست بزنیم؟)

کنکوری ها بخوانند (چگونه با آرامش تست بزنیم؟)

با نشستن در جلسه ، برا ی بسیاری از داوطلبان ، دلشوره و نگرانی خاصی به وجود می آید که طبیعی   است. برخی از داوطلبان پس از مواجهه با چند سوال دشوار و نا آشنا ،ممکن است نگران و دستپاچه شوند. حتی برخی از داوطلبان با مشاهده سایر داوطلبان که در حال پاسخگویی می باشند، تصور می کنند که دیگران براحتی به سوالها پاسخ می دهند و فقط خود آنها هستند که نمی توانند به سوالها جواب دهندو همین موضوع باعث اضطراب بیشتر آنها می گردد.اگر دروس را خیلی خوب خوانده اید نباید این انتظار را داشته باشید که در کنکور باید به همه سوالات پاسخ دهید. حتی اگر دیدید که نمی توانید به چندین سوال متوالی پاسخ دهید خود را نبازید.یادتان باشد که فقط شما نیستید که نمی توانید به سوالات سخت جواب دهید،بلکه بسیاری از سایر شرکت کنندگان هم ممکن است همین وضعیت را داشته باشند. حتی اگر سؤالات مشکل از همان سؤال اوّل شروع شد ، نگران نباشید ، در ادامه ، سؤالات ساده تری وجود دارد که به راحتی می توانید از عهده آن ها برآیید. از همین حالا خود را آماده کنید که ممکن است به چند سؤال متوالی پاسخ ندهید.اگر خوب مطالعه کرده اید، حفظ آرامش باعث موفقیت شما خواهد بود.داشتن روحیه و آرامش برای شما سرنوشت ساز است .

الف - سوالها را به ترتیبی که در دفترچه ی کنکور می بینید پاسخ دهید نه به آن ترتیبی که تسلط دارید یا دوست دارید.بسیاری از داوطلبان برای جلوگیری از کمبود وقت ، ترتیب پاسخ گویی به سؤالات را عوض می کنند.با توجه به اینکه نظم و ترتیب سوالات و دروس مختلف در دفترچه آزمون کاری سنجیده و با کارشناسی دقیق می باشد و درسها را به طور تصادفی پشت سر هم مرتب نمی کنند پس بهتر است شما هم به همان ترتیبی که سوالها در دفترچه مطرح شده است به آنها پاسخ دهید و نباید به علت عدم تسلط در یک درس و تسلط بیشتر در درس دیگر ترتیب پاسخگویی به سوالات را تغییر دهید.

ب - شیوه ی پاسخ دادن به انواع  تستها:

1- برخی تست ها  آسان بوده و می توانید در وقت مورد نظر به آنها پاسخ دهید. پاسخ این تست ها  را در همان لحظه در برگه پاسخنامه ثبت کنید.

2 - برخی تست ها را بلد هستید ولی ممکن است وقت گیر باشند و نتوانید در وقت مقرر به آنها پاسخ دهیدو اگر بخواهید به آنها بپردازید وقت زیادی از شما را خواهد گرفت و باعث می شود وقت خود را برای تست های بعدی که ممکن است آسان هم باشند، از دست بدهید.لذا این گونه تست ها را در دفترچه با علامت مثبت (+ ) مشخص کنید و فعلاً بدون نگرانی از آنها عبور کنید. 3- ضمن سرعت در پاسخگویی ، از شتاب زدگی بپرهیزید و خونسردی خود را حفظ کنید.برخی از سوالات بسیار دشوار و یا ناآشنا هستند و چنانچه وقت شما مصروف آنها گردد،فرصت پاسخگویی به سایر سوالات را از دست می دهید.این سوالات را در دفترچه با علامت(-) مشخص کرده و با قاطعیت از آنها بگذرید.

4- از هیچ سوالی نخوانده رد نشوید. ممکن است پس از چند سوال دشوار ،چند سوال ساده پیدا کنید. هر چقدر هم که تعداد سوالهای وقت گیر یا دشوار زیاد باشد نگران نباشید،به سوالات آسان هم خواهید رسید.

5- در صورتیکه به همین روال ادامه دهید اگر پس از پایان سوالات هر درس به ساعت خود نگاه کنید،می بینید که چند دقیقه وقت اضافه دارید.این وقت اضافی را فعلاً تا پاسخ دادن به آخرین سوال دفترچه ذخیره نگه داریدو بلافاصله سوالات درس بعدی را آغاز کنید.

6- در تمام دروس به سرعت از سوالهای وقت گیر یا دشوار با زدن علامت های(+و-) رد شوید و فقط به سوالهایی که می توانید در وقت مقرر پاسخ دهید بپردازید.اکنون می توانید از عملکرد خود راضی باشید و بعد از آزمون تاسف نخواهید خورد که چرا وقت کم آوردم و تستهای ساده را از دست دادم.

7 -. اکنون وقت باقیمانده را به سوالهای وقت گیر که در دفترچه با علامت (+) مشخص کرده ایداختصاص دهید. شاید جواب بعضی تستها را که قبلاً فراموش کرده بودید اکنون به خاطر بیاورید و یا بتوانید برخی از سوالات وقتگیر را پاسخ دهید.

توصیه های مهم:

1- با توجه به زمان نسبتاً طولانی وقت کنکور،لازم است شب قبل از آزمون به میزان کافی استراحت داشته باشید. بنابر این از حدود یک هفته قبل سیکل خواب خود را  طوری تنظیم کنید که بتوانید شب آزمون حدود 7ساعت بخوابید(از حدود ساعت 10شب ).

2- با توجه به نیاز بدن به انرژی کافی در موقع فعالیت ذهنی ،خوردن صبحانه مناسب در روز آزمون و همراه داشتن مقداری خوراکی مانند شکلات و میل کردن در طول آزمون مورد تاکید می باشد. خوردن مقداری آب در حین آزمون می تواند تا حدی باعث رفع خستگی شود.

3-  هر ده سوال یک بار شماره تست ها را در دفترچه سوالات با شماره پاسخنامه مطابقت بدهید. تمام صفحات دفترچه سوالات را به خوبی بررسی کنید و مراقب باشید که بعضی سوالها را فراموش نکرده باشید.                                                                              

4- هرگز سؤالات را در دفترچه جواب ندهید تا بعدا آن را به پاسخنامه منتقل کنید این روش خطرناک است و ممکن است وقت تمام شود و فرصت نکنید جواب ها را به پاسخنامه منتقل کنید.

5-    وقت های اضافی خود را صرف سوالاتی کنید که قبلاً پاسخ نداده اید ،لازم نیست  سوالاتی که قبلاًپاسخ آنها را ثبت کرده اید مرورکنید.

استراحت و خواب کافی در شبهای قبل از آزمون و تغذیه خوب باعث آرامش بیشتر شما می گردد.                  آرامش لازمه ی موفقیت شماست